سال ۱۹۹۲ میلادی یعنی چیزی درحدود ۲۵ سال پیش، سیتروئن خودرویی به نام زانتیا (Xantia) را معرفی و تولید کرد؛ خودرویی که در کلاس D یا همان خودروی متوسط شهری قرار داشت . بعضا افرادی هم پیدا میشوند که اطلاعات خودرویی خوبی دارند و در جواب میگویند: تست تصادف انجام شده برای این خودرو مربوط به فاز ۱ است، نه فاز ۲! هر چند افرادی که در پیست هستند از گیربکس های کلوز ریشو استفاده میکنند . هر چه هست قیمت این مدلها در بازار بین سه تا پنج میلیون تومان از کارخانه گرانتر است. این ضعف طراحی در برخورد زانتیا با مانع از جلو کاملا مشهود است. با این حال سیتروئن زانتیا خودرویی با ایمنی پایین ارزیابی میشود. اگر یادتان باشد در تست ایمنی تندر ۹۰ گفتیم اتومبیلهایی پیدا میشوند که بر اثر برخورد، آثار تخریب تا شعاع گستردهای از اتومبیل را در برمیگیرد؛ زانتیا مثال بارز چنین خودرویی با ایمنی کم است.

زانتیا ۲۰۰۰ با حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت برتری ۵ کیلومتری بر مدل ۱۸۰۰ به نام خود ثبت کرده است. در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ دنده دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۰.۳ ثانیه است. جهت اطلاع گیربکس هفت دنده بدون نغییرات خاصی بر روی موتور زانتیا و پژو نصب میشه اما توجه بفرمایید که قدرت و گشتاور موتور بسیار مهم هست بدین جهت برای موتور هایی که تقویت نشده اند اصلا توسیه نمی گردد. چرا که فروشگاه هایی مثل فروشگاه تسمه سنترال که خدمات پس از فروش و محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب دارند گزینه های خوبی برای خرید محصول مورد نظر شما عزیزان می باشند. افزایش قیمت ماکسیما از جانب پارس خودرو و تنوع محصولات در بازار، باعث شد نقش ماکسیما در اواخر تولید در بازار کمرنگ باشد و همیشه سوالی برای افراد ایجاد شود که با پول ماکسیما چرا سوار خودرویی مثل کمری نشوم؟ آوانته؛ خودرویی قدیمی، کمآپشن، کرهای و از نظر برخی بدقیافه است. سواری اپتیما از سوناتا نرم تر است، اما باز هم سیستم تعلیق برخی تکانها را به کابین منتقل میکند.

اگرچه برخی از مدلهای این خودرو، خود به چند تیپ تبدیل میشود اما خریداران در کل شک دارند که بالاخره کدام یک از این پنج مدل اصلی را انتخاب کنند؟ بسیاری مردم پارس را رقیب زانتیا میدادند اما این مسئله خیلی درست نیست زیرا مگان را میتوان به عنوان رقیب زانتیا معرفی کرد.زانتیا از موتور قوی (البته زیاد نه!) بر خودار است که در صورت سرحال بودن میتواند حرف های زیادی حتی در برابر خودرو های شیش سیلندر داشته باشد. مچ پا، ران و سینهی راننده به ترتیب اندامهایی هستند که در تصادف، احتمال آسیبدیدگی زیادی دارند. بر اثر برخورد مانع متحرک به کنارهی اتومبیل، درها خم میشوند، شیشهها شکسته میشوند، سقف تاب برمیدارد، شاسی تا حدی براثر ضربه خم میشود و در صندوق باز میشود. اتومبیل در برخورد ۴۰ درصد از جلو با مانع نرم، به سمت کنار پرت میشود؛ به دیفرانسیل و موتور آسیب جدی وارد میشود و ستون، در و رینگها کج میشود. شاید کیسهی هوای سرنشینان جلو، از برخورد مستقیم سر به داشبورد جلوگیری کرده باشد اما تخریب قسمت جلویی خودرو، تا خوردن سقف، تاب برداشتن در و ستونهای جلو و میانی باعث شده تا جان سرنشینان در خطری جدی باشد.

این بهروزرسانیها در ظاهر بیرون، نمای داخلی، اضافه شدن دو کیسهی هوای سرنشینان جلو به صورت استاندارد و افزایش استحکام اتومبیل همراه بود. با احتساب به همین نتایج، زانتیا در تست تصادف ایمنی یورو انکپ نتوانست حتی دو ستاره زرد رنگ ایمنی را بهطور کامل تصاحب کند! طراحی ظاهری زانتیا دیکر قدیمی و خسته کننده شده است اما هنوز هم از تناسب قابل قبولی برخوردار است. شکم در وضعیت ایمنی قابل قبول و پاها در ایمنی نسبتا کاملی هستند. همچنین سر، گردن و پاهای سرنشین شاگرد در وضعیت ایمنی قرار دارند. از سوی دیگر نمایشگاهداران عقیده دارند پارس سفید رنگ TU5 را بهتر می فروشند و بازار بهتر از آن استقبال کرده است و پیشنهاد میشود که این مدل از پژو پارس خریداری شود. آمار از تولید ۱۰۰ هزار دستگاه زانتیا در طول این مدت خبر میدهند. سمند معمولی قدیمی با موتور ۱۷۶۱ سیسی XU7 یا همان موتور پژو که حدود ۱۰۰ اسببخار قدرت دارد؟

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا لطفا از صفحه ما بخواهید.

دانلود رایگان مقاله